Budak Comel Follow :)

Wednesday, August 3, 2011

Puase :)

Assalammualaikum kepada
semua reader...
I hope kowg sihat2 belaka eh...
dah lame juga aku ta updatekan blog aku nie...
agak sedikit besawang la juga eh kawan2..Jom kite cite bab2 puase na???
so pe ag mula ceritakan bab2 puasa nie...
heheh...
Sape kat sini puase???sila angkat tangan???
I hope kowg puase eh...
sape yg ta puase uh memang aku ta au na ckp pe dah...
sedangkan adik sedara aku yg 5 tahun un da mula puase..
aduh!malu la cikit...
erm bagi yg Gurls uh aku faham la dye
da halang...
yg Boy ni pulak jgn na skip2 puase ye...
ta bek au duk skip2 puase....
aku ta suke if Boy skip2
puase au...
ta bek au kowg skip2,kowg bukan un dtg bulan...hohohoh...

Jom kite cari pe maksud puase???
Jom kter cari detail tentang bab2 batal puase????
Dua syarat wajib berpuasa dan sebagainye...

Ape maksud puase:Puasa adalah menahan diri daripada melakukan pekara-pekara yang membatal puase bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari
berserta niat...

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى:Niat puase dalam Bahasa Arab..
Bahasa Melayu:Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Empat Syarat berpuasa mestilah:

-Islam
-Baligh
-Berakal Waras
-Mampu berpuase


Dua syarat sah berpuasa:

-Suci daripa darah haid dan nifas
-Berniat pada waktu malam


Tujuh pekara yang membatalkan puasa:

-Memasukan sesuatu ke dalam rongga dengan sengaja
-Melahirkan anak
-Pengsan sepanjang hari
-Bersetubuh di siang hari
-Muntah dengan sengaja
-Gila
-Keluar darah haid dan darah nifas
-Mengeluarkan air mani dengan sengaja
-Murtad


Lima pekara yang makruh dilakukan ketika puasa:
-Mengosok gigi
-Teralalu kerap mandi
-Merasa makan mengunakan lidah
-Mengambil darah atau berbekam
-Berkumur berlebihan

Empat bagi kelebihan orang yang berpuasa:

  • Melatih diri bersifat jujur dan ikhlas
  • Membentuk insan yang betakwa yang taat perintah Allah
  • Melahirkan keinsafan di atas penderitaan fakir miskin
  • Mendidik jiwa mengawal nafsu



    Oklah!sampai disini lah cite tentang puase...kalo da mase nanti aku upadate an banyakn lagi dan cite2 yang menarik lagi..
    sebelum aku na ending an cerita bab 2 puase nie aku da tngglkan picture juadah untuk berbuka puase..Hope kowg enjoy membace and melihat k :)





Picture juadah untuk berbuka puasa:




Juadah Bukak Puasa.


Spagheti.



Ayam Golek.



Nasi Goreng dan macam2 lagi.



Kurma.






Badak Berendam.









Murtabak






Bacon Dibalut Sayap Ayam






















No comments:

Post a Comment